Skip to main content

Checkgesprek.nl

Samen houden we het leuk, simpel en veilig in tijden van corona.

Het checkgesprek in 4 simpele stappen

Met Checkgesprek.nl checken bezoekers simpel en snel in en uit bij deelnemende locaties

  • 1

    Check in

    Scan de QR-code op de duidelijk herkenbare Checkgesprek-poster bij de ingang met je smartphone camera of de gratis app

    Image Description
  • 2

    Checkgesprek

    Voer kort een digitaal checkgesprek over je actuele gezondheid
     

    Image Description
  • 3

    Groene kaart

    Geen klachten? Ontvang dan een groene kaart. Toon deze aan het personeel van de locatie

    Image Description
  • 4

    Check uit

    Scan de QR code bij de uitgang bij het verlaten van de locatie

    Image Description

Bekijk hier de video

Uitleg over het gebruik van Checkgesprek.nl

Wat is een checkgesprek?

Na een maandenlange sluiting door het coronavirus, kunnen allerlei publieke locaties hun deuren gelukkig weer gaan openen. Het voeren van een ‘checkgesprek’ is een uiterst belangrijk, maar ook lastig, tijdrovend en daarmee kostbaar onderdeel van een veilige heropening van een locatie.

In een kort gesprekje tussen een medewerker en iedere bezoeker dient, middels een aantal door het RIVM opgestelde vragen, te worden vastgesteld of een bezoeker een mogelijk risico op corona meeneemt – en daarmee een potentieel gevaar is voor medewerkers en andere bezoekers.

Wat doet checkgesprek.nl?

Met onze chatbot-technologie hebben we het verplichte checkgesprek op een eenvoudige manier digitaal gemaakt. Zo kan er snel, simpel en veilig controle worden gehouden op toegang tot publieke locaties, voor ondernemers én voor bezoekers. Aan deelnemende locaties kennen we een ID-nummer toe, die we verwerken in de unieke QR-code van ieder bedrijf. Voor deelnemende bezoekers maken we een account (en dus eigenlijk ook een ID) aan, waarbij je zelf bepaalt óf en wélke persoonsgegevens je wilt delen. Deze gegevens slaan we, zeer streng beveiligd en slechts tijdelijk, op. Meer hierover lees je onder het kopje ‘privacy’.

Vervolgens vragen we bezoekers om in- en uit te checken bij locaties die meedoen, door de QR-code op de checkgesprek-poster bij de deur te scannen. Dat scannen kan met camera van de mobiele telefoon of met de gratis app van Checkgesprek.nl. Zo brengen we een tijdelijke match tot stand tussen locatie-ID en bezoeker-ID, die we opslaan in onze database. Wanneer zou blijken dat er ergens op enig moment een besmetting heeft plaatsgevonden, zou Checkgesprek.nl bevoegde partijen, onder strikte voorwaarden, kunnen helpen om vast te stellen welke personen er op basis van de tijd en plaats mogelijk besmet zouden kunnen zijn en om deze personen gericht te informeren. Zo kan een uitbraak snel ingedamd worden

Zo werkt checkgesprek.nl

Geen vervelende gesprekken met onbekenden, geen wachtrijen, geen irritaties bij de ingang. Met Checkgesprek.nl check je simpel en snel in en -uit op locaties, net als in het OV. Dat doe je met je mobiel. Het checkgesprek voer je snel en digitaal, in een chat, met een slimme chatbot. Daarbij deel je zo veel of zo weinig persoonlijk informatie als je kiest. Anoniem meedoen kan ook. En je hoeft niet steeds dezelfde vragen te beantwoorden.

De informatie die je wel deelt, wordt uiterst veilig en tijdelijk opgeslagen. Deze kan alleen worden gebruikt in geval van een lokale uitbraak: onder strenge voorwaarden zouden we de de bevoegde instanties kunnen helpen om dan snel en simpel contact met je op te kunnen nemen via het medium van jouw keuze.

Privacy en verwerking van gebruikersgegevens

Bij het ontwikkelen van Checkgesprek.nl stonden twee zaken centraal: gemak voor locatie én bezoeker en de privacy van de gebruiker. Bij het gebruiken van Checkgesprek.nl hoef je dan ook niet per sé persoonsgegevens in te vullen of achter te laten. Je kunt dus ook volledig anoniem deelnemen aan Checkgesprek.nl. Dat kan natuurlijk niet als je persoonlijk wordt geïnterviewd door de kapper of bij je favoriete restaurant.

Natuurlijk kunnen personen die bloot hebben gestaan aan coronarisico’s wel beter worden teruggevonden als tenminste één van hun contactgegevens, bijvoorbeeld het telefoonnummer of het e-mailadres bekend zijn. We raden je dan ook aan tenminste één van deze gegevens wel in te vullen. Dat kan trouwens ook zonder een naam achter te laten.

De digitale checkgesprekken vinden plaats via een veilige SSL-verbinding. De database van Checkgesprek.nl bevindt zich in Nederland en persoonsgegevens en locatiedata worden niet gedeeld met derde partijen. Wel zouden we, onder strikte voorwaarden, samen willen werken met door de overheid aangewezen bevoegde instanties, die belast zijn met de opsporing en het terugdringen van het coronavirus (‘contactonderzoek’). Wij zullen echter geen data aan deze partijen afstaan en ons steeds maximaal inspannen om jouw privacy zo goed mogelijk te beschermen. We encrypten alle persoons- en locatiegegevens op de server en maken gebruik van moderne firewalls en andere beschermende digitale middelen tegen hacks en inbraken op de server.

Antwoorden op de medische vragen uit het checkgesprek worden helemaal niet opgeslagen. Deze dienen alleen om te bepalen of je een groene kaart kunt krijgen voor de toegang van een locatie. Daar het coronavirus een incubatietijd kent van ca. 15 dagen, zijn de verzamelde locatiegegevens die gekoppeld zijn aan de eventueel door de bezoeker gedeelde persoonsgegevens na verloop van tijd niet meer relevant. Na 30 dagen worden alle locatiegegevens dan ook permanent verwijderd uit de database.

Lees hier ook ons privacystatement.


Smartphone apps: coming soon!

Binnenkort komen we ook met een app om nog eenvoudiger in en uit te checken en om een overzicht te hebben van wanneer je waar hebt ingecheckt.

Checkgesprek.nl in de media

Bekijk nieuwsartikelen waarin Checkgesprek.nl wordt besproken

De Volkskrant

App neemt verplicht checkgesprekje in horeca over

Emerce

Nederland gaat weer open: digitaal checkgesprek maakt gedoe aan de deur overbodig

Bekijk alle artikelen